Dikatakan Mushaf al-Quran tertua di dunia yang masih ada. Menggunakan penulisan Mushaf Uthmani yang asli!!
(Kitab "تاريخ المصحف الشريف" , tajuk “قانون عثمان فى كتابة المصحف", halaman 22, 23)
Ringkasan daripada faqrah faqrah:-
Faqrah pertama~
Saidina Uthman mengumpulkan ahli ahli Qurra’ untuk menulis mashaf al Quran semula dengan ahruf sab’ah, justeru bagi membincangkan mana yang betul betul mutawatir. Selain bertujuan untuk memastikan tiada yang nasakh atau penipuan atau kesilapan padanya mashaf Uthmani.
Faqrah kedua~
Antara tatacara Saidina Uthman juga dalam penulisan mashaf adalah, beliau memanggil 3 orang Quraisy yang bersilisih dengan Zaid bin Thabit pada sesuatu daripada al Quran. Perkara tersebut ialah kalimah (التابوت) , Pada Zaid begini (التابوه) dengan 'ه', manakala pada Quraisy begini (التابوت) dengan ta’. Maka Saidina Uthman menyuruh untuk menulis dengan ta’ kerana ia dalam bahasa Quraisy.
Faqrah tiga~
Setelah selesai penulisan mashaf Uthmani, Saidina Uthman menghantar kepada setiap ketua pada setiap wilayah Islam sebuah mashaf Uthmani. Manakala mashaf al Quran yang lain disuruh untuk dihapuskan supaya tidak lagi membawa keburukan dan fitnah, dan dijadikan mashaf Uthmani ini sebagai sumber rujukan utama bagi setiap wilayah Islam.
Faqrah empat~
Al Bukhari meriwaytkan bahwa Huzaifah b AlYaman mengkhabarkan Saidina Uthman tentamg peramg antra ahli Syam dan ahli AlIraq disebabkan ikhtilaf merela terhadap Al Qiraat. Ringkasan dialog Huzaifah kepada Saidina Uthman ialah Huzaifah mengharapkan Amirul Mukminin itu supaya menjernihkan keadaan. Maka bermulalah kisah dimana Saidina menyuruh Hasfah untuk diberikan mashaf yang terkini untuk ditulis semula. Dan bermulalah kisah dimana Saidina Uthman memanggil 3 orang Quraisy yang berselisih dengan Zaid dan menyuruh kalimah yang lhilaf itu ditulis dengan lahjah Quraisy. Seterusnya mashaf dari zaman Saidina Abu Bakar dilupuskan untuk menjernihkan keadaan semula dimana ia berjaya dilakukan.
Faqrah lima
Sebagai kesimpulan sahaja daripada kisah kisah di atas selain menguatkan lagi bhawa betapa mashaf Uthmani ini benar benar menjadi rujukan utama dalam penulisannya, nasakh mansukhnya dan lain lain lagi sejak zaman Saidina Uthman sehinggalah sekarang.
Faqrah pertama~
Saidina Uthman mengumpulkan ahli ahli Qurra’ untuk menulis mashaf al Quran semula dengan ahruf sab’ah, justeru bagi membincangkan mana yang betul betul mutawatir. Selain bertujuan untuk memastikan tiada yang nasakh atau penipuan atau kesilapan padanya mashaf Uthmani.
Faqrah kedua~
Antara tatacara Saidina Uthman juga dalam penulisan mashaf adalah, beliau memanggil 3 orang Quraisy yang bersilisih dengan Zaid bin Thabit pada sesuatu daripada al Quran. Perkara tersebut ialah kalimah (التابوت) , Pada Zaid begini (التابوه) dengan 'ه', manakala pada Quraisy begini (التابوت) dengan ta’. Maka Saidina Uthman menyuruh untuk menulis dengan ta’ kerana ia dalam bahasa Quraisy.
Faqrah tiga~
Setelah selesai penulisan mashaf Uthmani, Saidina Uthman menghantar kepada setiap ketua pada setiap wilayah Islam sebuah mashaf Uthmani. Manakala mashaf al Quran yang lain disuruh untuk dihapuskan supaya tidak lagi membawa keburukan dan fitnah, dan dijadikan mashaf Uthmani ini sebagai sumber rujukan utama bagi setiap wilayah Islam.
Faqrah empat~
Al Bukhari meriwaytkan bahwa Huzaifah b AlYaman mengkhabarkan Saidina Uthman tentamg peramg antra ahli Syam dan ahli AlIraq disebabkan ikhtilaf merela terhadap Al Qiraat. Ringkasan dialog Huzaifah kepada Saidina Uthman ialah Huzaifah mengharapkan Amirul Mukminin itu supaya menjernihkan keadaan. Maka bermulalah kisah dimana Saidina menyuruh Hasfah untuk diberikan mashaf yang terkini untuk ditulis semula. Dan bermulalah kisah dimana Saidina Uthman memanggil 3 orang Quraisy yang berselisih dengan Zaid dan menyuruh kalimah yang lhilaf itu ditulis dengan lahjah Quraisy. Seterusnya mashaf dari zaman Saidina Abu Bakar dilupuskan untuk menjernihkan keadaan semula dimana ia berjaya dilakukan.
Faqrah lima
Sebagai kesimpulan sahaja daripada kisah kisah di atas selain menguatkan lagi bhawa betapa mashaf Uthmani ini benar benar menjadi rujukan utama dalam penulisannya, nasakh mansukhnya dan lain lain lagi sejak zaman Saidina Uthman sehinggalah sekarang.